Dag 3 september 2011, Budapest

Waarom fietsen mee? We zijn er inmiddels achter. Fietsen zijn een uitermate handig en snel vervoermiddel in een stad waar anders slechts de benenwagen of het openbaar vervoer rest. Nadat wij op dag 2 ’s avonds om 20 uur al knock out gingen vanwege het grote slaapgebrek en de inspanningen geleverd bij het overstappen met koffers én fietsen zijn wij op dag 3 heerlijk vroeg opgestaan en op onze fietsjes gestapt.

Ons eerste doel waren de thermale baden van Széchenyi, want dat kun je natuurlijk niet overslaan in Budapest. Onze fietsjes brachten ons via geweldige achterafweggetjes keurig bij het park alwaar wij eerst een soort kasteel met drommen toeristen aantroffen.

Na onze ogen goed de kost te hebben gegeven zijn wij de thermale baden ingedoken. Warm en heerlijk onstpannent, wat we wel konden gebruiken na de lange treinreis.

Dit groene dak troffen we onderweg aan

Daarna zijn we naar Margit eiland gefietst, een eiland in de Donau van ongeveer 2,5 km lang. Heerlijk om bij het water te zijn en zodoende hebben wij het eiland in zijn geheel rondgefietst. De eerste 1,5 km waren echter erg moeizaam…we kwamen er toen pas achter dat we op een soort verende hardloopbaan fietsten en dat daarbij vergeleken zelfs het naastgelegen grindpad als een makkie voelde. ‘S avonds hebben we op een terras van een Hongaars restaurantje genaamd Lescó gegeten en daarna zijn we gevloerd in de hotelkamer erg vroeg gaan slapen.

Mooie ouderwetse tram langs de Donau