Dag 21, 22 en dag 23: Athene

Uitzicht vanuit ons hotel over Athene

Vanaf nu zal het aantal blogs en zeker die met foto’s drastisch afnemen tenzij ik de oplader van mijn laptop weer aan de praat krijg. Ik zit hier op een gammele hotelcomputer die op een koffietafeltje staat zodat je je rug moet breken om iets te kunnen typen of lezen op het scherm. Bovendien lijken de toetsen van het toetsenbord haast wel op een ouderwetse typemachine, qua geluid, maar ook qua kracht die je moet zetten om de letters in te typen.

Maar het moge onze pret natuurlijk niet drukken, wij genieten gewoon door terwijl jullie in het ongewisse blijven. Zo’n computerprobleempje is wel het laatste waar we ons druk om maken. Sorry!

Bliksem op de eerste avond in Athene

Zoals al aangekondigd zijn wij in Athene, al een tijdje eigenlijk. We kwamen ’s avonds in de regen aan maar de volgende dag was het stralend weer. Hier en daar een wolkje en een vrij frisse wind. Heerlijk weer dus om de akropolis te beklimmen. Nou houdt Aart niet zo van hillocks, maar we zijn toch op de fiets gegaan en halverwege verder lopend. We waren redelijk bijtijds en later bleek ook dat dat erg goed was want het werd me toch een mierenhoop daar bij het parthenon!

Mierenhoop Parthenon

Parthenon

Uitzicht Parthenon

Theater

Uitzicht Acropolis

Daarna hebben we nog de gevangenis van Socrates bezocht. Het is een rots met een gat er in, maar ik vind dat toch indrukwekkend hoor. De gedachte dat daar zo lang geleden iemand gevangen zat waar we nu nog steeds over lezen en leren. Ineens word het wat meer dan een figuur uit een boek, ineens loop je over een weg die er waarschijnlijk toen ook al was. En dan wil je er ineens nog meer over weten, honder vragen komen in je op. Geschiedenis die tot leven komt!

Gevangenis van Socrates

Dag 22, ik ben vergeten welke dag dat was want ikweet ook niet meer welke dag het vandaag is, hebben we rustig aan gedaan. Het openbaar vervoer en de taxi’s staakten en wij waren een beetje uitgeknepen dus hebben we op het dakterras van het hotel een boek gelezen, geluisterd naar de spreekkoren op het Syntachma plein en de loeiende sirenes. We hebben een ommetje gemaakt en dat was het wel zo’n beetje.

Atheens strand

Dag 23, dat is vandaag, zaterdag of is het nou vrijdag? Nee het is vrijdag volgens mij. Nou ja vandaag wilden we naar het strand, eindelijk! Maar je raad het al, staking van de metro en de tram. Dus heel dapper zijn wij op onze fietsjes gestapt en hebben we de ongeveer 7 km naar de kust afgelegd. Dat was een hindernissenbaan heuvel afwaards en we beseften ons al gauw dat heuvel op een zware en nare aangelegenheid zou worden. We deden ernaar beneden al meer dan een uur over, naar boven zou nog veel langer duren. En veel lopen worden… Maar het kon ons eerlijk gezegd niets schelen, we zouden het dan wel weer zien, eerst genieten. En dat hebben we gedaan! ’s ochtends hebben we op een strandje tussen de oude Grieken gezeten. Ze kwamen af en aan om even een duik te nemen. ’s middags zijn we verkast naar een strandje iets verder weg om eerst te lunchen met een enorme Griekse salade met brood en daarna neer te strijken op een privestrand van een hotel. Niet omdat we nou van die luxebeesten zijn, maar omdat we wel een parasol met wat schaduw konden gebruiken. Het was een heel rustig stuk zee in een baai dus heb ik een flink eind gezwommen, een boei gerond en toen mijn luie kont weer op de ligstoel neergelegd. Ook heb ik heel decadent een massage genomen van een klein kittig Chinees dametje die me goed te grazen nam. Ze zag er nog wel zo lief uit! Haha! Terug hebben we eerst een stukje gefietst en toen besloten een taxi te nemen. Dus heb ik me op de weg geworpen en na nog geen 5 minuten had ik er eentje te pakken die ons de hele heuvelopwaardse weg omhoog heeft gebracht. Oh wat was dat lekker! We zagen uit het raam de hobbels, de mensen op de weg, de drukte en we beseften ons dat het fietsend een bijna onmogelijke opgaaf was geworden. Of misschien wel mogelijk, voor sportievelingen die niet juist toe waren aan het avondmaal.
Morgen hebben we het plan om een stuk door het oude Athene te gaan fietsen en zo nog het een en ander te zien. Maar ik heb al eerder gemerkt dat het met plannen niet altijd zo gaat als je bedacht hebt, dus we zien wel. In ieder geval word het fietsen want lopen willen we even niet meer.
Overmorgen vertrekken we van Athene naar Patras, daar schepen we ’s avonds in op de veerboot die ons naar Venetie zal brengen. Op de boot verblijven we twee nachten en 1 hele dag daar tussenin. En dan gaan wij onze laatste daagjes in Venetie doorbrengen. Jeetje wat gaat de tijd toch snel!

Een gedachte over “Dag 21, 22 en dag 23: Athene

1. Hallo reizigers, wat leuk om via zo’n weblog op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.
    We hopen dat de laderprblemen snel opgelost worden.
    Nog een hele prettige avontuurliike reis!